Nykøbing F. Artikler:     Forsiden      Liste      Seneste

Han kunne ikke holde byen ud

René Wiborg, 28-02-2001 

Guitaristen fra Swan Lee voksede op i Nykøbing F. med Varme Roer, hippier, jazz og teatralsk rock med kister på scenen. Selvom byen længe har været hægtet af musikkens Danmarkskort, mener han, der er HipHop håb forude.


Da Jonas Struck (foto til venstre) var 19 år, blev det nok. Han pakkede guitartaskerne og rykkede til København.
- Jeg kunne ikke holde byen ud til sidst. Jeg havde spillet over det hele - fra frisørens reception til Teaterfoyeren. Der skulle ske noget nyt!, erindrer han om ungdomsårene i Nykøbing Falster.

Swan Lee-guitaristen (til venstre på foto) har en fortid i såvel jazz som rock i Soul Explosion, Cactus Circle, Abdullah S, Jesper Thilos gruppe, Bugpowder og Neobobhøgene. Han har også turneret med Ginman/Jørgensen, Dicte/Ginman/Struck og medvirket i musicalen ”Snedronningen”.

Swan Lee mødtes i Nykøbing
Selv om det var med lettelse, at Jonas flyttede i 1991, mindes han også byen for det gode: Her mødte han Pernille Rosendahl og trommeslageren Emil Jørgensen, som den gang spillede i Rockae. I dag laver tre smuk musik sammen i Swan Lee.

I mellemtiden spillede Jonas (i hvid habit)og Emil i rockbandet Cactus Circle, som nåede at udgive plade og turnere i hele landet.

Og der var faktisk gang i byen sidst i 80’erne med musikskole, festival og musikgale unge mennesker. Men mange flyttede ligesom Jonas til København for at komme videre i musikbranchen: bl.a. Finn Jansen (producer/lydmand for Kinky Boot Beast, Tim Christensen og Swan Lee og guitarist i Zaragon), Leo Wassinger (lydmand) og Mads Egger (lydmand, bla. Dicte )

God uddannelse
Det var også i byen, at Jonas Struck fik sin grunduddannelse på Musikskolen.
- Jeg tror MGK trækker meget talent til byen, og det kan være den musikalske redning for landsdelen, siger Jonas Struck om sin to-årige uddannelse på Musikalsk Grundkursus -hans forberedelse til Rytmekons. i København.

- Men man bliver nødt til at flytte på et tidspunkt. Du kan godt sidde og øve dine skalaer hjemme på værelset, men der er bare for få steder, hvor du kan at prøve dem overfor et publikum, mener Jonas Struck, som husker et mere levende musikmiljø i slutningen af 80’erne.

Hippier med tværfløjter og hjemmedyrket pot
En gang fandtes festivalen "Varme Roer" på byens teater med tolv timers musik på to scener
- At spille dér var en fed måde at lære tingene på. Der var meget græsrods miljø dernede og en pærevælling af stilarter. Der var hippierne med tværfløjter og hjemmedyrket pot, jazz og teatralsk rock med kister og røg på scenen, siger Jonas.

Han husker også med glæde Musikforeningen, NYMUS, som præsenterede navne der ellers ikke ville komme til byen.
- Vi var en hardcore klike, som dukkede op hver gang og hørte f.eks. Bazaar. Jeg har hørt de mærkeligste koncerter, hvor vi kun sad 10 publikummer.

Ellers var der ikke meget at se frem til på Falster. Der var ganske vist Kim Larsen i Hallen, men koncerten gav så stort underskud, at det gjorde man aldrig igen. Endelig er der skrækhistorien om Michael Falch, der optrådte på byens stadion foran 90 mennesker!

Twin Peaks stemning
Jonas Struck beklager, at de store bands sjældent lægger turneen forbi Nykøbing Falster - de kommer allerhøjst til Vordingborg. Selv DSB har nedprioriteret landsdelen - det tager næsten to timer at komme fra København til Nykøbing med bumletog, fordi man har sparet hurtigtogene væk.

- Landsdelen har det virkeligt svært - det er næsten sværere at lave koncerter dér end i det mørkeste Jylland. Men det er måske fordi, der nærmest er en Twin Peaks-agtig stemning i byen. Det er svært at lokke folk ud. De sidder bare hjemme og glor fjersyn, siger han.

Og blandt det lokale publikum findes mennesker, som ikke ved


Links:
Kulturfabrikken
Swan Lee

Læs også:
Velkommen til Ugens TRAX koncert i Nykøbing Falster (26-02-2001)