Nyheder Artikler:     Forsiden      Liste      Seneste

Han lærte at stramme op

Af: René Wiborg, 16-05-2001 

TRAX-veteran, Tobias Trier, mener, at blandingen af live-optræden og radioudsendelse er med til at stramme sceneshowet op. Han indrømmer dog, at bestræbelserne på at få perfekt radiolyd går ud over publikum i salen.


Ordsmed og sanger, Tobias Trier, gufler friskbagte boller (og ikke gifler!), da vi fanger ham midt i en sen morgenmad klokken 11 - et frynsegode for sent-arbejdende musikere. Det hindrer ham dog ikke i at give sin mening om TRAX.

- Jeg er udelt positiv. Det er et arrangement til stor glæde for alle parter: Spillestederne får en ny type koncerter og en bevågenhed, de ikke kan drømme om til daglig. Publikum på stedet og i radioen får et bredt udsnit af bands alle genrer. Og P3 og musikerne får en ekstra mulighed for at markere livemusikken. Og så synes jeg, det er meget interessant at spillestederne vælger orkestrene, fremfor at DR dikterer dem, lyder det fra TRAX veteranen Tobias Trier.

Live-radio kræver omtanke
I dette forår spillede han på PANIC i Haderslev. I foråret 2000 gjaldt det Gimle i Roskilde:
- Det var 11 dage før min debutplade udkom. Og TRAX koncerten gav mig en værdifuld opbakning og en tro på mit projekt og orkestret. Og så var det spændende at høre en professionel liveoptagelse fra DR, lyder det.

I løbet af det seneste år er han og orkestret blevet mere live-erfarne. Men selv om man er trænet, skal der alligevel planlægges, når man laver mange instrumentskift i løbet af sættet.

- Når det er radio, skal det hele gennemtænkes mere grundigt. På spillestedet er et skift på 20 eller 30 sekunder ikke slemt - folk får et lille break og har noget at se på i mellemtiden. Men i radioen er det en MEGET lang pause. Så det er en stor udfordring at få skiftene til at ske hurtigt. Men det er samtidig en god lektion i at stramme sin optræden op, siger Tobias Trier.

Bundet til mikrofonen
Når ens hjertebarn - musikken - sendes live ud på P3 til hele landet og flere hundrede tusinde mennesker, er der ekstra koncentration på:

- Jeg må indrømme, at en koncert, som sendes i radioen, tager noget af opmærksomheden fra publikum i salen. Man har hele tiden i baghovedet, at det skal lyde tjekket, og det har betydning for, hvordan man opfører sig på scenen. Når jeg synger i mikrofonen, skal jeg ikke bevæge mig mange centimeter til siden, før lyden ændrer sig markant. Det er OK til en almindelig koncert, men i radioen er der ekstra meget fokus på lyden, så jeg er mere bundet til at stå stille, beklager sangeren.

Jeg kan strække numrene
Ved live radio udsendelser er det også vigtigt, at man kan tilpasse varigheden af sangene. I Haderslev skulle Tobias Trier f.eks. lige nå at spille hittet Drak af din kop inden Radioavisen klokken 22. Det problem blev klaret ved hjælp af et stort ur ved hans monitor.

- Vi har ofte lange solistiske passager, men jeg kan få tingene til at passe præcist og strække eller forkorte passager Også selv om mange af numrene er på en bund af forprogrammerede breakbeats og samples, siger han.

På PANIC trives musikken allerbedst
Inden sangeren gufler videre på sine nybagte boller insisterer han på at tilføje rosende ord om spillestedet PANIC i Haderslev:
- Det var en dejlig koncert med en fantastisk stemning. Jeg er rigtig glad for PANIC, for det er et godt eksempel på et spillested, hvor de mange energiske frivillige medarbejdere giver en positiv oplevelse. Det hele kører: lys, lyd og der bliver puslet om én. Som orkester er det rart at opleve, at der er et miljø omkring et spillested, for det er dér, musikken fungerer allerbedst, gløder Tobias Trier.

Han varsler et nyt album d. 1. oktober - og denne gang er der ikke ét eneste nummer om mad. Det tætteste vi kommer på, er en citronva


Links:
Tobias Trier
PANIC
Trier fan site

Læs også:
Sådan producerer vi live-musikken (25-04-2001)
Tobias Trier Live 21:45 (19-04-2001)
Næste TRAX-stop: Haderslev (09-04-2001)