Nyheder Artikler:     Forsiden      Liste      Seneste

Perlerne skjules i arkivet

Af: Henrik Friis, 22-05-2001 

Masser af god live-musik fra TRAX-koncerterne ender bare i DR's arkiv. Det synes produktionsleder, Jakob Skov, er en dårlig idé. Han mener, at man skulle gøre brug af de bedste optagelser og sende dem i heavy rotation på P3.


Jakob Skov kom direkte fra jobbet som boss for de ide-sprælske Frontløberne i Århus til projektansættelsen hos Danmarks Radio som produktionsleder af TRAX-samarbejdet mellem ROSA - Dansk Rock Samråd og DR. Og en af de ting, han har undret sig over i den nye rolle og hos den nye arbejdsgiver, er "al den gode musik, der ender i DR´s arkiver efter blot en enkelt gang eller to i æteren".
- De regler der er på live-området, virker meget stive, og hvis man blødte lidt op på dem, kunne man lave aftaler, der både ville komme musikerne, livemusikken, DR og lytterne til gode, siger Jakob Skov og giver følgende forslag:

Torsdag aften spiller en gruppe en kanonudgave af et nummer ved en TRAX-koncert i Odense. Den optagelse kunne DR præsentere for gruppen allerede fredag, og efter lidt finpudsning kunne nummeret komme i heavy rotation og blive råspillet i de forskellige DR-programmer allerede ugen efter. På den måde mener Jakob Skov at live-musiken også kunne blive relevant for programmer som Strax, Uland og Katapult.

Til gavn for musikken
- Dét ville da være unikt, og jeg kan ikke se, at det kan andet end gavne gruppen/solisten og give mere eksponering. For der er egentlig så meget eksplosivitet i det her for alle parter med radioens hurtige udrykning, musikken fanget i nuet osv.

- Som det er i dag, giver kontrakterne i nogle tilfælde kun tilladelse til at spille musikken under selve live-transmissionen og så måske i en enkelt genudsendelse - ifølge andre må man man slet ikke klippe i koncertmaterialet og vælge numre ud. Og så er man i hvert fald helt sikker på at blive arkiveret, for andre programmer har ikke tid eller lyst til at spille seks-otte koncert-numre uafbrudt, understreger Jakob Skov, der altså mener musikerne - og musikernes organisationer - burde løsne lidt op for kontrakterne med DR for at sikre kunstnerne mulighed for denne ekstra eksponering.

Hos P3 er TRAX-udsendelsernes producent Jan Sneum meget åben over for Jakob Skovs ide:

- Det hele besværliggøres lidt af de aftaler, vi kan lave med musikerne, og det er bl.a. afhængigt af hvilket forbund de enkelte musikere er medlemmer af. Som udgangspunkt er vi meget åbne over for forslag af den art Jakob kommer med, og det noget vi gerne arbejder videre med.

- For et godt live-nummer kan selvfølgelig spilles på lige fod med musik fra studie-cd´er. Og at vi magter at lave et godt live-produkt kan ses af, at folk som fx Tobias Trier (billedet) og Tim Christensen har udsendt live-optagelser på skive, som vi har foretaget. Eller på at fx Lou Reed var så begejstret for vores optagelse med ham fra Roskilde i fjor, at han overvejer at bruge optagelsen som en live-plade. Sådan som Garbage gjorde det for nogle år siden. Ellers Coldplay her for ganske nyligt. Så vi vil hellere end gerne arbejde med den slags, siger Jan Sneum.

Hippiereder og hash
Ellers er Jakob Skov tilfreds med TRAX-konceptets fokus på livescenerne - også i de mindre byer, hvor spillestederne ellers betragtes lidt a la en "hippierede med langhårede, sortklædte mennesker der ryger hash". Jakob Skov mener simpelthen, at DR´s tilstedeværelse giver spillestedet en fortjent blåstempling i lokalmiljøet.

- Skal jeg komme med ændringsforslag, kunne det være at TRAX var mere emneorienteret, så man i en længere periode fokuserede på hiphop, i den næste på pop og i den næste på metal, så man ikke oplever Freya den ene uge og Konkhra den næste. Når det gælder målgrupper, er det nuværende koncertkoncept rimeligt håbløs


Links:
Danmarks Radio

Læs også:
Skærpede sanser med TRAX (22-05-2001)