Nyheder Artikler:     Forsiden      Liste      Seneste

Skærpede sanser med TRAX

Af: Henrik Friis, 22-05-2001 

Der ér ikke gået totalt rygklapperi i det, for der er stadig masser at lære, forbedre og rette op. Alligevel er samarbejdspartnerne DR og ROSA godt tilfredse med den netop afsluttede og tredje TRAX-sæson. Producent Jan Sneum og leder af ROSA, Gunnar K. M


- Hvis der går 20-30 sekunder mellem numrene og uden der siges noget ved en normal koncert, så gør det ikke så meget: Tilskuerne har visuel kontakt med gruppen deroppe på scenen og kan se hvad de laver. Men transmitteres koncerten i radioen, er pausen et hul. Lytterne hopper af - de gider ikke vente så længe på, at der sker noget, siger DR´s TRAX-producer Jan Sneum (foto).

Det er den slags ting, der skal tænkes på, når Danmarks Radio og ROSA - Dansk Rock Samråd med et program som TRAX ønsker at levende, dansk musik også får et dynamisk liv i DR´s kanaler. Sammen med musikerne skal der udvikles præsentationsformer i selve livesituationen, der også matcher kravene til musikalsk "flow" i radioen. Altså skal musikerne være parate til et samarbejde her, hvis en live præsentation i radioen også skal give lytterne lyst til selv at gå ud for at opleve musikken i levende live på det lokale spillested.

- Musikerne er f.eks. nødt til at forholde sig til at være aktive og "synlige" mellem numrene. OGSÅ over for lytterne. De er nødt til at være "klar" til at trykke den af, når radioen blænder op kl. præcis 22.37 og ikke kl. 22.38. OG måske - hvis det går helt perfekt til - også parate tll at skære et enkelt vers af i guitar-soloen i det sidste nummer inden radioavisen, så hele nummeret kommer med, inden der lukkes ned, siger Jan Sneum, der erkender, at det lyder som et voldsomt indgreb i den enkeltes kunstneriske frihed, men samtidig understreger, at det mere handler om en professionalisering og en indsigt i hvilke rammer hvert medie byder på. På godt og ondt.

Ingen rygklapperi
Der ér ikke gået totalt rygklapperi og "vi-er-vel-nok-gode"-holdning i det, for der er stadig masser at lære, forbedre og rette op. Alligevel er samarbejdspartnerne DR og ROSA godt tilfredse med den netop afsluttede og tredje TRAX-sæson.

Det skyldes, at den nuværende form ser ud til at videreudvikle og skærpe sanserne på ALLE planer gående lige fra det lokale spillested, over gruppen på scenen til DR og ROSA selv. En slags gensidig efteruddannelse.

Det gælder ikke bare for musikerne. Spillestederne får udfordringen med at matche de krav, som en stor radioproduktion som TRAX kræver. Og det gode er, at mange af de mindre klubber og musikforeninger rundt om i landet løfter den opgave mindst lige så flot som de store veletablerede - flere af de "små" steder har været super-succeser. Samtidig bliver DR og ROSA hele tiden konfronteret med ting, der kan ændres og rettes op på.

ROSA´s leder Gunnar Madsen (foto) mener slet og ret, at TRAX står for en gensidig udveksling af viden og er en efteruddannelse i færdigheder, som kommer alle til gode:

- Vi har nydt godt af den knowhow og de ressourcer DR byder på, når de fungerer bedst. Og vi hos ROSA har til gengæld knowhow helt ned til den mindste detalje ude på spillestederne eller hos grupperne. Dér kender vi problemstillingerne. Jo, ROSA, DR og spillestederne har lært at turde stole på hinanden og at give hinanden opgaver i forvisningen om, at de nok skulle blive løst. Derfor er resultatet blevet så godt, siger Gunnar Madsen.

ROSA-lederen mener, at TRAX i den seneste ombæring har opnået en længe næret målsætning om at skabe "noget nær maximal lyttersynlighed på ny dansk musik": Ved at oprette en hel redaktionel ramme om programmet, har DR været med til at sætte streg under værdien af live-scenen


Links:
P3
ROSA

Læs også:
Perlerne skjules i arkivet (22-05-2001)